Reggel CEO, délben marketinges, este takarító… Ezt így nem fogod sokáig bírni!

2025.11.28.

Szász Mátyás


Amíg a cégedben dolgozol, és nem a cégeden, addig garantált a stagnálás. Itt a 4 fókuszpont, amivel végre káoszból rendszert, tűzoltásból építkezést csinálhatsz.

Reggel 8:00 – Leülsz a gép elé, hogy végre megírd az üzleti tervedet. Tele vagy ambícióval.
Reggel 8:07 – Csörög a telefon. Egy ügyfél nem tud belépni a rendszerbe. Aztán még jön két hasonló SOS üzenet.
Délelőtt 10:00 – Ki kéne küldened egy hírlevelet, de eszedbe jut, hogy elfelejtetted befizetni a számlákat.
Délután 14:40 – Még nem ebédeltél, de már három tüzet oltottál el, és egyetlen percet sem foglalkoztál azzal, amiből jövőre pénzed lenne.
Délután 17:00 – Már rég a gyerekért kellene menned, de még egy díjbekérőt el kell küldened, egy posztot gyorsan kirakni a Facebookra (ha már short videót nem volt időd leforgatni), és a kocsiban az iskola felé azon gondolkozol, hogy a 3 nap múlva induló kampányodból mi az, ami kihagyható, ha mindennel tuti nem készülsz el.

A nap végére hulla fáradtan zuhansz az ágyba. Ledolgoztál 12 órát, de a vállalkozásod egy centit sem haladt előre. Úgy érzed, egy helyben toporogsz, miközben a lelkedet is kidolgozod.

Ha most magadra ismertél, az nem a véletlen műve. És nem is azért van, mert ügyetlen vagy szétszórt lennél.

Ha még csak most tervezed a vállalkozásindítást, de beszélgettél már vállalkozókkal, akkor elég nagy eséllyel hallottad ezeket a panaszokat, és talán kicsit hátra is hőköltél, hogy „kell ez nekem??”

Ez a tűzoltós-kimerülős jelenség nem más, mint a fejlesztés paradoxona, élőben.

A Fejlesztési Paradoxon: A kicsik csapdája

A dolog kegyetlenül egyszerű: minél kisebb egy vállalkozás (akár 1 fős), annál több sapkát kell viselnie egyetlen embernek.

Ez a tény a mikrovállalkozások legnagyobb ellensége.

Egy multinál van külön HR osztály, pénzügyes, marketinges és takarító. Nálad? Te vagy mindegyik. Egyszerre.

A paradoxon ott rejlik, hogy azért nem tudsz növekedni, mert minden operatív feladatot te végzel el. De azért kell minden feladatot neked elvégezned, mert kicsi vagy, és nincs erőforrás kiszervezni, kollégákat felvenni.
Ez a tökéletes 22-es csapdája.

Szomorúan sok vállalkozás megy tönkre a kezdeti években, mert ebből az ördögi körből nem tudnak kitörni!

Az induló hazai vállalkozások túlélési arányairól különböző bontásokban olvashatsz statisztikákat, így a hivatkozott számok nem mindenhol egyeznek (pl. más a társas és egyéni vállalkozások bukási aránya, és iparáganként is nagy a szórás), de mind meglehetősen lelombozó: még a legpozitívabb (!) összesítésekben is azt láthatod, hogy a vállalkozások 65%-a nem éri meg az 5 évet. (Itt rendszeresen frissülő KSH-adatokat láthatsz az induló és megszűnő vállalkozások számáról.)

Nem azért, mert rossz az ötletük. Nem azért, mert nem veszik elég komolyan.
Hanem azért, mert az alapító belefullad a „mindent is én csinálok” mocsarába, és elfogy az ereje, mielőtt a cég termőre fordulna.


Van kiút a mókuskerékből (és nyugi, nem a „még több munka”)

Most valószínűleg azt gondolod: „De hát akkor nem látszik más megoldás… Dolgozzak napi 24 órát??”

Határozottan NEM.

Valószínűleg már te is hallottad a címben említett „ne a cégedBEN dolgozz, hanem a cégedEN” intelmet, de lehetetlennek tűnt, ezért csak jól felhúztad magad rajta.

A megoldás nem a keményebb munka, hanem a stratégiai sorrend.

Nem kell szuperhősnek lenned, aki egyszerre zsonglőrködik 50 labdával. A titok abban rejlik, hogy leteszed a labdákat, és egyszerre csak azzal foglalkozol, ami valóban számít.

Létezik egy rendszer, ami feloldja ezt a paradoxont. Egy térkép, ami megmutatja, hova nyúlj először.

A 4 Fókuszpont: A Sikerokozók helyes sorrendje

Ahhoz, hogy a káoszból működő gépezetet építs, nem kell mindent egyszerre csinálnod.

Egy vállalkozás akkor működik jól, ha megvan benne az a pár ún. SIKEROKOZÓ, amik nélkülözhetetlen elemei az eredményes üzletnek. Nem kell mindent csinálni. Nem kell mindent egyszerre csinálni. Pár fontos dolgot kell csinálni.

A sikerokozókról ebben a cikkben nem tudunk részletesen mesélni, mert nem akarjuk hosszúra nyújtani, de lesz még szó ezekről a cikkeinkben, és alul tudsz jelentkezni arra a webinárra, ahol mindet megmutatjuk.

Addig elég, ha négy területre koncentrálsz – de szigorúan a megfelelő sorrendben.

Íme a 4 fókuszpont, ami kiemel a mocsárból:

  1. Az Ajánlat: Mielőtt logót terveztetnél vagy irodát bérelnél, egyetlen dolgod van. Tűpontosan meghatározni: Mit adsz el? Kinek? Mennyiért? Ha ez nincs rendben, semmi más nem fog működni.
    (Ha Esztit követed már egy ideje, akkor tőle így hallhattad: „Pontosan kinek vagy te a miben segítő embere?” – és persze a „hogyan”-ra is legyen meg itt a válaszod, tehát hogy pontosan mi a terméked és azt milyen ajánlat formájában kínálod a vevőnek.)


  2. Vevőszerzés: Ha megvan a „cucc”, el kell adni. Nem a weboldalad csinosítgatása hozza a pénzt, hanem a marketing és az értékesítés. Amíg nincs bevételed, minden más csak hobbi. A vevőszerzésnek pedig ne ad-hoc próbálkozós alapon állj neki („posztolgatok”, „hirdetgetek”, „talán nyomtatok szórólapokat vagy valami”), mert abból megint szétforgácsolódás lesz, ráadásul eredmény nélkül.
    Válassz egy stratégiát! Keress célzottan erre vonatkozó anyagokat, kérj segítséget, és egyetlen fő vevőszerzési csatornád legyen! Ha az stabil, nyithatsz más irányokba is, de addig ne próbálkozgass random többfelé!


  3. Rendszerek: Amikor megvan a vevőszerzési stratégia, akkor arra fel kell építened a vállalkozásod napi működésének gerincét alkotó 4 lépéses folyamatot: Tervezd meg és hozd létre a rendszerszintű alapját annak, hogy hogyan szerzed be vagy állítod elő a terméket, hogyan adod el, hogyan jön be a pénz és hogyan történik a teljesítés.

    Már ekkor el kell kezdened folyamatban gondolkozni. Dokumentáld, mit hogyan csinálsz, hogy ne a fejedben legyen a tudás! Ez az előszobája a szabadságodnak.
    Ha minden alkalommal újra ki kell találnod, hogy hogyan is oldj meg egy helyzetet, vagy sokadjára keresel rá ugyanazokra az infókra, azzal a saját idődet égeted el. Ha első előforduláskor mindent dokumentálsz, azzal az idődet is megmented, és ha később csapatot építesz, akkor nekik már lesz mit átadnod, ők az alapján dolgozhatnak.

    Rendszer alatt tehát nemcsak IT-rendszereket értünk, hanem a működésed egészének struktúrájátaminek valószínűleg elengedhetetlen részei lesznek az informatikai megoldások (hírlevélküldő, CRM, kártyás fizetés stb.).


  4. Szervezet: A legvégén jön a csapatépítés.
    Ez nem kötelező rész, mert vannak, akiknek az az ideális, hogy egyedül viszik a vállalkozásukat egész életükben. De valójában sokkal többen vannak egyedül, mint ahogy ideális lenne, csak nem sikerül megugraniuk a kiszervezést vagy delegálást. Ők gyakran azt rontják el, hogy az előző 3 pont még nincs kiforrva. Pedig:

    Amikor már van bevétel, megvan a gerincfolyamat és a rendszerek, akkor tudsz delegálni. Így nem káoszt adsz át másnak, hanem feladatokat (és így tudsz hozzájuk felelősségi kört is átadni).

    Az egy gyakori tévhit, hogy már hatalmas bevétellel kell rendelkezni ahhoz, hogy elkezdj kiszervezni és delegálni! Alkalmazottat felvenni valóban nagy felelősség, mert minden hónapban ki kell termelnie a cégnek az ő költségét. Ezt tényleg akkor lépd meg, amikor stabilizálódik a bevételed, és megvannak a folyamatok, rendszerek.
    De virtuális asszisztensnek, kivitelezőnek feladatokat kiadni már a kezdetektől tudsz: Ezzel időt vásárolsz magadnak, hogy te a leginkább értékteremtő tevékenységekre koncentrálhass.

A legtöbben tisztában vannak azzal, hogy körülbelül ilyeneket kellene csinálni az induláshoz, de számtalan verzióját látni annak, hogy hogyan rontják el: Kihagyják a 3-as pontot (csak az eladásig terveznek, „majd utána kitalálom, hogy mi kell még”), a 4-es ponttal kezdik (alkalmazottat keresnek pénz nélkül), vagy a 3-assal (rendszerezik a semmit – ennek egyébként sokszor önismereti elakadás van a hátterében, és ez a rendszer-reszelgetés valójában pótcselekvés, mert nem mernek a lényeggel foglalkozni és elindulni!).

Nagyon fontos a sorrend!

És persze rengetegen vannak, akik nem is a 4 fókuszterülettel haladnak, hanem a FB-borítóképüket szerkesztgetik, Canvában posztsablonokat gyártanak, mottóötleteken gondolkoznak, és érdekes, de eredményt nem hozó dolgokkal foglalkoznak (pl. TikTok élőket tartanak stratégia nélkül). Ez lehet azért, mert nem tudják, mit kellene csinálni, vagy az előbb említett halogatás miatt.

Nekik kötelező visszatérni a 4 fókuszponthoz!


„Most ég a ház, nincs időm tervezni!”

Ez a leggyakoribb ellenvetés. És teljesen érthető is.

De a tűzoltó-mentalitásban maradni öngyilkosság! Ha nem állsz meg kijelölni az irányt, örökre tüzet fogsz oltani.

A tervezés nem elvesztegetett idő, hanem befektetés a jövőbeli nyugalmadba.

Muszáj egy ponton nagy levegőt venned és úgy döntened, a sürgős helyett most a fontos dolgokra fókuszálsz. A kettő ugyanis nagyon ritkán van átfedésben, az emberek zöme pedig hajlamos a sürgősre fókuszálni.

Amikor úgy döntesz, hogy most a fontos lesz fókuszban, az eredmény eleinte baromi frusztráló: lesz olyan vevő/partner, akinek nem válaszolsz a levelére, lesz olyan hiba, amit nem javítasz ki azonnal, lesz olyan, hogy valamit nem fogsz tökéletesíteni, hanem késznek kell minősíteni és kiengedni a kezedből. Nagyon nehéz ezekben a pillanatokban NEM elcsábulni arra, hogy a fejlesztési-stratégiai idő helyett inkább mégis visszatérsz a sürgősekhez.

De muszáj ezeket a rövid távú áldozatokat bevállalnod a fejlődés érdekében! A te jólléted mellett ez szolgálja a vevőid érdekét is, hiszen így fogod tudni fenntarthatóan és egyre profibb színvonalon kiszolgálnod őket a mostani kapkodás helyett.

Ezt a döntést nagyon nehéz meghozni, mert itt emberként is meg kell haladnunk önmagunkat, komoly önismereti gátakat kell megugranunk. Nyugodtan kérj segítséget, ha szükséges, mert itt gyakran hatalmas identitásbeli szintlépés történik, ebben sokat tud segíteni a külső támogatás (coach, pszichológus, mentor).

„Mi az az egyetlen dolog, amit most megtehetek, és aminek az elvégzésével minden más könnyebbé vagy feleslegessé válik?”
(Gary Keller – Jay Papasan: Az 1etlen dolog)

Tartsd be ezt a 4 fejlesztési területet

Képzeld el azt a reggelt, amikor úgy ébredsz, hogy pontosan tudod, mi az az EGYETLEN dolog, amivel aznap foglalkoznod kell. Nincs kapkodás, nincs bűntudat.

A vállalkozásod többé nem egy robotolós munkahely, amit magadnak teremtettél, hanem egy eszköz, ami a céljaidat szolgálja.

A bevételeid kiszámíthatóak, a folyamataid tiszták. Nem te vagy a szűk keresztmetszet. Végre vállalkozó vagy, nem csak egy túlhajszolt önfoglalkoztató.

Ez az állapot elérhető. Csak követned kell a sorrendet.


Hogyan tovább? Készülj fel alaposan és kezdd el a megvalósítást!

A fenti 4 pont csak a váz. Hogy ezt el tudd kezdeni tartalommal megtölteni, készültünk neked egy olyan díjmentes online előadással, amiben a nulladik fázisról is szó lesz, hogy egyáltalán milyen vállalkozói modellben indulj el, aztán pedig ehhez az előkészítő szakaszhoz adunk rengeteg gyakorlati segítséget, hogy ne kelljen ötször újrahúznod az egészet, hanem ha most indulsz, akkor az már elsőre jól működő vállalkozás legyen!

Ha pedig a már meglévő vállalkozásodnál várod az áttörést, akkor segítünk, hogy az alapoknál mit kell megerősítened vagy újragondolnod ahhoz, hogy immár szárnyaló biznisz lehessen belőle!

👉 Kattints ide, és regisztrálj az ingyenes előadásra most! 👈
(Ne hagyd, hogy a káosz döntsön helyetted. Vedd kezedbe az irányítást!)


📌 Ezt vidd magaddal (FAQ)

Vállalkozásfüggő, de a BusinessBase módszertanával és a fókuszált munkával drasztikusan lerövidíthető az idő. Nem években, hanem hetekben, hónapokban mérhető az eredmény.

Akkor fogsz beleütközni a leggyakoribb falakba: kiforrott ajánlat nélkül akarsz vevőket, rendszer nélkül akarsz eladni, pénz nélkül akarsz csapatot építeni, vagy vevők nélkül akarsz rendszert stb., egyikből sem lesz működő vállalkozás. A sorrend a biztonsági öved. Ez az útmutatás egyúttal attól is megóv, hogy valami egész mással kezdj foglalkozni, amíg a kötelező alapok nincsenek meg.

Igen! Sőt, ez a modell pont arra való, hogy az „egyszemélyes hadseregből” valódi céggé válhass – vagy ha nem szeretnél csapatot építeni, akkor is élhető életet teremts magadnak.


„Doing the right things is more important than doing things right.” (Peter Drucker)
Azaz nem az a legfontosabb, hogy jól csináljuk a dolgokat, hanem hogy a jó dolgokat csináljuk. Ne vessz el a részletekben, hanem tartsd be a profik sorrendjét!

Összefoglalás (TL;DR)

  • A probléma: A Fejlesztési Paradoxon miatt minél kisebb vagy, annál nehezebb nőni, mert mindent te csinálsz (CEO + takarító).
  • A hiba: Egyszerre akarsz mindent megoldani, a fontos helyett a sürgős dolgokra koncentrálsz, amitől szétesik a fókuszod.
  • A megoldás: Szigorú sorrend betartása: 1. Ajánlat → 2. Vevőszerzés → 3. Rendszerek → 4. Szervezet.
  • Az eredmény: Kiszámítható növekedés és a káosz felszámolása.
  • Következő lépés: Gyere el az ingyenes előadásunkra a profi alapozásért!

Van még 3 perced? Olvass el még egy cikket: